Csak a legőrültebb Twihardok emlékeznek pontosan a vámpír baseball szabályaira. De lehet, hogy fel tudod őket eleveníteni a Muse ’Supermassive Black Hole’-ját hallgatva, ahogy a Cullen család felveszi a kesztyűt a Twilight Saga első részében. De talán nem is ez a kedvenc zenei pillanatod a Twilight-ból. Elképzelhető, hogy sokkal inkább elaléltál az Iron & Wine ’Flightless Bird’-jén, amire Edward (Robert Pattinson) és Bella (Kristen Stewart) lassúzik az iskolai bálon (Twilight). Vagy elakadt a lélegzeted Bella halál közeli Edward víziója során mikor a Grizzly Bear ’Slow Life’-ja moraljik a mélységből (New Moon). Bármelyik is legyen a kedvenc Twilight számod, abban Alexandra Patsavas-nak nagy szerepe volt.
Patsavas - aki felelt már a Narancsvidék, A pletykafészek, a Mad Men és Grace Klinika soundtrackjért - mindhárom Twilight film esetén is ő volt a zenei felelős -- és ő lesz a “music lady” a hátralévő két Breaking Dawn rész esetén is, amelyet ő maga árult el. Ez a munka megkívánja tőle, hogy kiválogassa és feleljen az összes zenéért, ami rákerül a filmek soundtrackjeire, amik meghatározzák a hangulatot, a légkört a népszerű romantikus széria számára, és Pitchfork-kompatibilis is (Pitchfork – elismert zenei lap) – és amik ugyanolyan kelendőek mint bármi, ami a Twilight-tal kapcsolatos. (Eddig háromból két soundtrack – a Twilight-é és New Moon-é – első helyen debütált az amerikai albumcharton.)
Az üzletekbe December 4-én érkezik, ugyanazon a napon mikor a Twilight Saga: Eclipse DVD is megjelenik a The Twilight Saga Soundtracks Volume 1 nevezetű DVD, amely egy videóklipp-gyűjtemény és soha-nem-látott élő fellépéseket tartalmaz olyan előadóktól, akik a három Twilight Saga soundtracken szerepeltek. Amíg a DVD megjelenések okot adnak arra, hogy karácsonyi kívánságlistákat frissítsük, addig a Dose.ca lehetőséget kapott arra, hogy beszélhessen a széria zenei felelősével, Alexandra Patsavas-szal.
Dose.ca: El tudnád mondani, hogyan fogsz hozzá egy Twilight soundtrack összeállításához? Hol, mikor kezdődik el a munka?
Alexandra Patsavas: Egyrészt a munka ott kezdődik, mikor felfogadják a supervisor-t és forgatókönyvet elküldik mindenkinek. Mi [a rendező, később a producerek, és a művészek] már a gyártási folyamat során sokat gondolkodunk rajta, és ahogy a forgatáshoz hozzálátnak elkezdünk beszélgetünk a zenéről, a hangulatról az érzésekről, de az igazi munka a film leforgatása után kezdődik el, ekkor kezdjük el összekombinálni a zenét a jelenetekkel.
Dose.ca: Más a munkafolyamat egy Twilight filmnél, mint más projektek esetén?
Patsavas: Ez egy hihetetlen folyamat. Természetesen mindháromnál az volt és néhány különös művésztől is érkezett megkeresés, de tényleg nagyszerű tapasztalat volt. Számos együttes bejött a vágószobába és közvetlenül a rendezővel működtünk együtt, hogy megalkossuk a zenét a filmekhez. Például Beck, Lykee Li, a Grizzly Bear, a Mute Math is járt nálunk, szóval volt néhány zenekarunk, akik tényleg a filmhez szabták a zenéjüket. De említhetném még Hayley Williams-t is a Paramore-ból.
Dose.ca: Ez mennyire szokatlan?
Patsavas: Tudod, azt hiszem eléggé, hacsak a film nem zenészekről vagy egy együttesről szól, ebben az esetben teljesen mással van dolgunk. De tényleg elég szokatlan, hogy egyes bandák egy bizonyos projekthez írnak zenét.
Dose.ca: Miért volt ezeknél a filmeknél ez fontos szempont?
Patsavas: Azt hiszem azért, mert Twilight Saga írónője, Stephenie Meyer nagyban támaszkodott a zenére, és az által összeállított zenelistára, a zene nagy szerepet játszik a Twilight-ban. A producerek és a rendezők is azt akarták. hogy kiemelt szerepet kapjanak.
Dose.ca: Mit tartasz szem előtt eltekintve a könyv történéseitől, mikor kiválasztod a dalokat a filmhez? Mik azok a dolgok, amik ilyenkor a fejedben megfogalmazódnak?
Patsavas: Úgy vélem, hogy a zene hatással van a rajongókra, növelik egy-egy jelenet érzelmi töltetét és a színészi teljesítményt, így megpróbáljuk szinte átmenet nélkülivé megcsinálni a score és a dalok váltogatását. Annak érdekében, hogy minden dal Twilight dalként érződjön. És elmeséljék a történetet a közönségnek… mindig Bellára, Edwardra és Jacobra gondolunk, illetve magára a Twilight atmoszférára. Ott vannak a karakterek, de ott van a Twilight is, mint jellem… úgy gondolom, hogy a zenének emlékezetesnek kell lennie szövegben, dallamban vagy pedig indie érzésben. Természetesen három filmen túl számtalan különböző jelenetet, érzést ismertünk meg – úgy mint a szerelmet, annak elvesztését és a harcot.
Dose.ca: Meglepődsz azon, hogy kik szeretnének egy Twilight soundtrack-en szerepelni?
Patsavas: Már nem. [nevet] Mindig tisztelettel bánunk a zenével és természetesen a zene mindig is fontos részlet lesz.
Dose.ca: Az igaz, hogy Peter Murphy a Bauhaus-ból megkeresett téged az SXSW-n, hogy beszéljetek a Twilight-ról, mielőtt egyáltalán cameo szerepet kapott volna az Eclipse-ben?
Patsavas: Igen! Beszélgettünk egy kicsit. Nagyon érdeklődött a filmek iránt, szóval ki tudja.
Dose.ca: Azon a ponton mikor odalépett hozzád már nem is lepődtél meg hogy odament hozzád és a Twilight-ról beszéltetek?
Patsavas: Aw, el sem tudom mondani, hogy mennyire kedvelem Peter Murphy-t, szólómunkásságát és zenekarai életét. Ez mindig felvillanyoz. Ha nem így lenne, ott kellene hagynom ezt az egészet. Számtalan kedvenc együttesemmel dolgozhattam már együtt, ami átkozottul izgalmas.
1 megjegyzés:
Szerintem nagyon jó munkát végzett. Szinte az összes számot szeretem. Mindegyik OST illik az adott film légkörébe. Tényleg nagyon jól válogatta össze a zenéket, mert pl: a Slow life-t el nem tudtam volna képzelni a Twilightban vagy Eclipse-ben. Asszem a Twilight extrás dvd-n mondják a főszereplők, hogy ha egy adott jelenet alá másik zenét raknának, az már nem olyan hatással lenne az emberre, mint amit aláraktak, és milyen igaz... A score-t is nagyon szeret, mind a hármat, sőt még ez talán nagyobb hatással van az emberre.
Megjegyzés küldése