2011. március 14., hétfő

Vizet az Elefántnak – Produkciós jegyzet és Score lista

A 20th Century Fox oldalára felkerült a Vizet az Elefántnak-hoz készült úgynevezett Production Notes (Produkciós jegyzet). Mivel 12 oldalas irományról van szó, így csak egy (viszonylag spoilermentes) kivonatot készíttettem belőle, a teljes terjedelmű jegyzetet, pedig ide kattintva érhetitek el. Illetve közzétették, hogy a James Newton Howard által szerzett Score albumon és végül a filmben milyen dalok lesznek majd hallhatóak – a tovább mögött megtaláljátok azt is.

Sara Gruen regénye 2006-ban jelent meg Amerikában, amely szinte rögtön bestselleré vált, hiszen 12 hétig a New York Times bestseller listáján tanyázott. Reese Witherspoon (Marlena) véleménye szerint Gruen regénye „egy csodálatos történet, amely a szerelemről, a reményről, a megbékélésről, a második esélyről és a boldogság kereséséről szól.” Witherspoon mellett Robert Pattinson is csodálója az írónő által létrehozott karaktereknek és világnak, „Valaki elküldte nekem a könyvet, és azonnal ráhangolódtam.” Nem sokkal a könyv megjelenése után felmerült azon ötlet, hogy film készüljön a regényből. Ez ügyben 2008 végén Gil Netter producer felkereste Francis Lawrence rendezőt. „Együltő helyemben olvastam ki [a regényt]. Igazán nagyszerű élményt nyújtott, a történet egy nagyon részletgazdag világban játszódik. Imádtam a karaktereket, az érzelmességét, az izgalmat.” – mondta a film rendezője.
Lawrence elsősorban Marlena és Jacob kapcsolatára fókuszált, miközben megpróbálta megkreálni a Gruen által leírt cirkuszi világot. „Marlena és Jacob kapcsolata, amit a film során építünk fel egyike volt a kedvenceimnek. Ez egy igazán lassú fellángolás. Úgy vélem, hogy Jacob azonnal beleszeret Marlena szépségébe, mágikusságába, kitartásába és magabiztosságába. Viszont Marlena tartózkodó; nem bízik sok emberben. Jacob kezdi lebontani a falakat és [Marlena] világába vártalan személyként csöppen bele. Azt hiszem Marlena Jacob moralitásába habarodott bele.”
A könyvet forgatókönyvvé az Oscar-díjra jelölt, Richard LaGravenese gyúrta, akinek számtalan akadállyal kellett szembenéznie: „Mikor egy könyv közkedvelt, akkor fontos, hogy szem előtt tartsd az olvasók elvárásait, ugyanakkor el kell fogadnod, hogy mikor olvasol egy történetet a fejedben látod és hallod a szereplőket, így mindenkinek van egy saját verziója.” Egy forgatókönyvírónak viszont azzal is számolnia kell, hogy a könyv bizonyos ötletei a papírlapokon jól működnek, viszont a vásznon már nem biztos. Így a legfőbb kihívás a három fő karakter aktívvá tétele volt, úgy hogy Marlena és August életútjának megismerése se szoruljon háttérbe. Ezzel azt akarták elérni, hogy megértsük a szereplők döntéseinek okát, és ne tudjuk 100%-osan kijelenteni valakiről, hogy ártatlan, hisz ezt számtalan tényező befolyásolja. Ezenkívül a másik fontos változtatást is eszközölnie kellett LaGravenese-nek: a könyvbéli August (Marlena férje, a cirkusz állatidomárja) és Al bácsi (a cirkusz goromba és heves természetű tulajdonosa) figuráját a filmben összekombinálta. „August és Al bácsi ötvözése August karakterét még veszélyesebbé tette, ami mindig jó dolog.” jegyezte meg ennek kapcsán LaGravenese.
Francis Lawrence, úgy vélte, hogy megtalálta az ő Jacob Jankowski-ját Robert Pattinson személyében, hisz mint mondja, „Nehéz volt találni egy megfelelő 23-24 év körülit, aki nem tűnik még túl fiatalnak ehhez a szerephez. Rob már kész férfi volt. Gondolatokkal teli, intelligens, empatikus, erős és magabiztos.” Rob pedig gyorsan meg is értette karakterének velejét, „Jacob titokzatos és csendes; ő egy megfigyelő. Mindig figyeli az embereket, ösztönös kapcsolata alakult ki az állatokkal és kiismerte az emberi természetet.”
Jacob mellett viszont August karaktere is megfelelő színészt kívánt meg. Erre megfelelőbb embert az Oscar-díjas Christoph Waltz személyében nem is találhattak volna. Hisz August egy igazán szeszélyes ember, akit hol kenyérre lehet kenni, hol pedig halálos fenyegetést jelent. „Christoph tökéletes volt a szerepre, hisz megvan benne a báj és a veszély is. Az intelligencia, az agyafúrtság és a humor megfelelő keverékével rendelkezik.”
A történet során fontos szerepet tölt be, Rosie, az elefánt, akit August (a könyvben Al bácsi) vásárol meg, annak reményében, hogy új szerzeménye révén még több embert csalogathat a cirkuszba, ezzel megmentve azt a pénzügyi csődtől. Rosie-t a 42 éves indiai elefánt, Tai formálta meg. Tai-ba mindenki azonnal beleszeretett, főleg Reese Witherspoon, hisz ő dolgozott együtt a legtöbbet a hatalmas állattal. A forgatás tényleges megkezdése előtt három hónappal már elkezdődött a közös munkájuk, „Meg kellett tanulnom, hogy lépjek az ormányára és kerüljek a hátára. Nagyon nehéz volt, de végülis sikerült.”
Azonban Tai sem tudott ellenállni Robert Pattinson sármjának - az elefánt gyakran flörtölt játékosan a színésszel. „Rosie viselkedése annyira lenyűgöző, ami fönségesség teszi a karakterek élményeit vele. Én pedig ugyanezt éltem át, mikor Tai-jal dolgoztam. Egy ennyire hatalmas állattal soha nem volt még dolgom, aki ennyire méltóságteljes és gondos az őt körülvevő emberekkel.”
A forgatás elsődlegesen a dél-kaliforniai Piru-ban zajlott, de a tennessee-i Chattanooga-ba is ellátogattak. Piru-ban egy egész cirkuszi negyedet építettek fel, „Célunk egyike volt, hogy olyan helyszínt hozzunk létre, ahol teljes szabadsággal rendelkezünk, és ott forgassunk, ahol éppen akarunk.” – mondta Lawrence. Ez azonban még édeskevés volt ahhoz, hogy az 1930-as évek cirkuszi hangulatát hitelesen megidézzék. Ezen feladat a díszlet, a jelmeztervezőkre és nem utolsósorban az operatőrre hárult. Munkájukat maximálisan teljesítették, hisz a film díszlettervezője, Jack Fisk mikor reggel megérkezett a helyszínre úgy érezte, mintha a ’30-as évek cirkuszi forgatagában lenne, „Voltak olyan pillanatok mikor besétáltam a Nagy Sátorba – a megvilágításnak, az általunk épített lelátóknak és az állatok illatának köszönhetően - úgy éreztem, mintha visszarepültem volna az időben. Ezen pillanatokért élek, és dolgozom. A sátor megelevenedett.” Sara Gruen-t is lenyűgözték azon erőfeszítések, amit a cirkuszi hangulat megteremtésére fordítottak, „Nem tudtam megszólalni. Tudod néhány évvel ezelőtt mindez csak a fejemben létezett, most meg ott volt a szemem előtt. Annyira közel állt ahhoz, amit én elképzeltem. Nagyon szürreális élmény volt.”
„Többek között azért akartam megcsinálni a Vizet az Elefántnak-ot, mert a szerelemről, a vágyott beteljesülésről, a megbékélésről, a varázslatról és a szépségről szól. Remélem a közönség is befogadó lesz ezekre.” – mondta összegzésül Lawrence.

Az Intercom forgalmazásában a hazai mozik 2011. május 5-től vetítik a Vizet az Elefántnak-ot.

James Newton Howard - Water for Elephants Score Album
1. Did I Miss It?
2. The Circus Sets Up
3. Circus Fantasy
4. Jacob Sees Marlena
5. Button Up Your Overcoat (excerpt)-Ruth Etting, performer
6. Prosze, Rosie, dac noge
7. Rosie
8. Speakeasy Kiss
9. I'm Confessin' (That I Love You)-James Newton Howard, performer
10. Barabra's Tent
11. Jacob Returns
12. Don't Tell Him What Happened To Me-James Newton Howard, performer
13. Shooting Star
14. The Job Is Yours
15. Need A Little Sugar In My Bowl (Album Version)-Bessie Smith, performer
16. Stomp Time Blues-Jasper Taylor & His State Street Boys
17. I Can See Straight Through You
18. Sanctuary
19. Baptism / Jacob&Rosie
20. The Stampede / I'm Coming Home
via @RPLife

1 megjegyzés:

te jó ég alig várom. a könyv is nagyon nagyon jó volt, így még kíváncsibb vagyok a filmre!!! és persze robra XP